A biztonságos biciklizéshez elengedhetetlen, hogy egy megfelelő állapotú fékrendszer legyen a bringán. Az elmúlt évek során rengeteget változott a kerékpár fékek technológiája, ami egyre hatékonyabb rendszert eredményezett. Manapság a leginkább elterjedt fajtáknak a V-fékek, illetve a mechanikus és hidraulikus tárcsafékek számítanak. A régi kerékpárokon olyan típusok kaptak helyet, mint a kezdetleges, egy forgáspontos fék, amit a 20. század elején fejlesztettek ki, majd közel 40 év kellett ahhoz, hogy leváltsa a két forgáspontos típus.
Ez utóbbi már nagyobb fékerőt és precízebb beállítást tett lehetővé. A 80-as években az MTB-k rendszerint U fékekkel voltak felszerelve, amelyek szintén mechanikus változatok voltak. A V kerékpár fékek megjelenésével az U fékeknek is leáldozott. Hatékonyabbak, könnyen szervizelhetőek és olcsó megoldásnak számítanak. Mivel a fékezőfelületet a felnik jelenik, ezért azok is fokozott kopásnak vannak kitéve a használat során. Talán a legnagyobb hátránya, hogy sokat veszít a fékerejéből, ha vizes lesz.
Kerékpár fékek kiemelkedő hatékonysággal
A minőségi kábeles tárcsafék is tekintélyes fékerő kifejtésére képes, ráadásul nem koptatja a felnit, mivel a fékbetétek a féktárcsát szorítják össze. Pontosabban inkább az egyik féktárcsa nyomja hozzá a másikhoz, emiatt nem olyan hatékony, mint a hidraulikus, olajjal működő. A féktestben található dugattyúk, a fékkar meghúzásával egyszerre nyomják ki a fékbetéteket, amelyek egyenletes erővel fékezik a tárcsát.